play

Bussimatkojen määrässä tehdään tänä vuonna ennätys – Heili hyppäsi mukaan aamuliikenteeseen

Emilia Pouso ja hänen poikansa Elias Mestilä matkasivat neuvolaan.

Emilia Pouso ja hänen poikansa Elias Mestilä matkasivat neuvolaan. Kuva: Henri Jumppanen

Henri Jumppanen

Kun aamu sarastaa ja ihmisten silmät aukeavat, pyörähtävät myös Joensuun seudun joukkoliikenteen kumipyörät liikkeelle. Aamun sinisen hetken hakiessa vielä muotoaan Niinivaaralla linja-autoa odottaa Kaisu Kuittinen, 50. Bussia hän kertoo käyttävänsä mennessään työpaikalleen keskustaan etätöiden sijaan.

– Tästä on keskustaan matkaa pari kilometriä, niin ei tätä kannata ajella omalla autolla.

Bussit Joensuun alueella kulkevat Kuittisen mukaan päiväaikaan hyvin, mutta jos pitää päästä julkisella kulkuvälineellä esimerkiksi Lehmoon aamuvarhain, se on hänen mukaansa haastavaa.

– Kuuden jälkeen bussit kulkevat hyvin kauemmaskin, mutta sitä ennen on heikompaa – tai jos yhdentoista jälkeen illalla loppuu työvuoro, niin silloin pitää melkein olla oma auto, jos käy töissä vähänkin kauempana kotoaan.

Bussissa Kuittinen kertoo käyttävänsä aikansa istuen ja ihmetellen aamuista tunnelmaa.

– Sen verran joutuu netissä ja somessa työaikana olemaan, että bussimatkan ajan yritän mieluummin lepuuttaa silmiäni ja aivojani kuin selata puhelinta. Tunnelma joensuulaisessa aamubussissa on hyvin hiljainen, Kuittinen kuvailee.

Kaisu Kuittinen tykkää vain istua ja ihmetellä bussilla matkatessaan.

Kaisu Kuittinen tykkää vain istua ja ihmetellä bussilla matkatessaan. Kuva: Henri Jumppanen

Tunnelma liki täydessä bussissa onkin keskiviikkona aamuseitsemän jälkeen lähes sanaton. Puhelimien näyttövalot loimottavat monien matkustajien kasvoilla kuin pienet kirkasvalolamput. Monella on kuulokkeiden luoma kupla ympärillään. Osa matkaajista tuijottelee ulos bussin ikkunasta heräillen hitaasti valkenevaan aamuun.

Bussiin noustessaan osa matkustajista väläyttää bussikorttiaan lukijaan, osa mobiililippuaan. Vain harva maksaa käteisellä. Aivan sanaton matka ei kuitenkaan ole. Kaksi nuorta keskustelee käytäväpaikoilla, kuinka jo aamulla kouluun lähtiessä on pimeää ja koulusta palatessa on myös pimeää.

Ilahduttava pohjoiskarjalainen tapa kiittää kuskia bussista poistuessa pätee nuoriin ja vanhempiin matkalaisiin. Lähes poikkeuksetta ihmiset huikkaavat kiitokset ja heilauttavat kättään kuskille bussin keskiovesta poistuessaan.

Bussissa näkee kaikenikäisiä ihmisiä. Nuorimmat itsekseen matkaavat ovat hieman omaa reppuaan suurempia koululaisia. Toki vieläkin nuorempia matkalaisia bussissa on. Yksi heistä on vuoden ja yhdeksän kuukauden ikäinen Elias Mestilä sekä hänen äitinsä Emilia Pouso, 20, jotka ovat nousseet bussiin lastenvaunujen kanssa. Seutuliikenteen matalalattiabusseihin pääsee vaunujen kanssa ilmaiseksi.

– Bussilla tulee ajettua aika lailla päivittäin, riippuen vähän, miten on menoa, Emilia Pouso kertoo.

– Paikallisliikenne toimii mielestäni hyvin, ja vaunujen kanssa on kätevä kulkea.

Tunnelma aamubusseissa on Pouson mielestä mukava, vaikka ihmiset ovatkin kiireisiä ja bussit täysiä.

– Meidän päivämme jatkuu niin, että menemme Eliaksen kanssa neuvolaan ja sitten vien hänet päiväkotiin ja itse suuntaan kouluun, Pouso kertoo.

Joensuun keskustassa Koskikadun pysäkeillä käy kuhina aamulla kahdeksan jälkeen. Bussien ovet avautuvat ja matkustajat suuntaavat kadulle, jotkut kohti koulua, toiset ehkä työpaikoilleen.

Nelli Pirinen ajaa talvisin busseilla lähes päivittäin.

Nelli Pirinen ajaa talvisin busseilla lähes päivittäin. Kuva: Henri Jumppanen

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Busseja virtaa tasaiseen tahtiin poimimaan kyytiinsä pakkasviimassa pysäkkien suojassa odottavia ihmisiä. Yksi heistä on Nelli Pirinen, 20, joka suuntaa keskustasta Siilaisen suuntaan työpaikalleen. Pirinen kertoo ajavansa bussilla talvisin lähes päivittäin.

– Asun sen verran lähellä työpaikkaa, että olisi turhaa ajaa omalla autolla, enkä tykkää ajaa pyörällä talvisin.

Pirisen mukaan joukkoliikenne toimii Joensuussa enimmäkseen hyvin, eivätkä bussit ole yleensä myöhässä.

– Tunnelma busseissa on hiljainen ja rauhallinen, enkä ole törmännyt siellä häiriöihin.

Keskustasta työpaikalleen Raatekankaan suuntaan on myös matkalla Roni Faler, 28. Hän kertoo käyttävänsä linja-autoja päivittäin.

– Mielestäni joukkoliikenne toimii täällä oikein hyvin. Muutin tänne äskettäin Lohjalta, eivätkä siellä bussit kulje läheskään näin hyvin.

Roni Faler kehuu bussien kulkevan Joensuussa paremmin kuin Lohjalla.

Roni Faler kehuu bussien kulkevan Joensuussa paremmin kuin Lohjalla. Kuva: Henri Jumppanen

– Tunnelma aamubussissa on aika ”jäinen”, mutta niinhän se taitaa joka puolella Suomea olla, Faler vitsailee.

Päivä valkenee ja kaupunki on herännyt. Bussit jatkavat kulkuaan.

Joensuun kaupungin joukkoliikennesuunnittelija Timo Lappi kertoo, että kaikkiaan Joensuun seudun joukkoliikenteen reiteillä liikkuu 52 bussia, joista 38 on matalalattiabusseja ja 13 sähköbusseja. Lisäksi on kaksi Noutopoika-palvelulinjaa. Linjojen liikennöinnistä vastaa neljä eri toimijaa.

– Ensimmäiset bussit lähtevät liikenteeseen aamuviiden aikaan ja lopettavat matkansa puolen yön aikoihin. Perjantain ja lauantain välisenä yönä ajetaan myös yövuoroja.

Sähköbussit ilmestyivät Joensuun kaduille kesällä 2022. Niitä saattaa olla Lapin mukaan tulossa lähitulevaisuudessa lisää katukuvaan. Myös yhteyksien parantamista taajamiin kaavaillaan.

– Tällä hetkellä suunnitellaan ensi keväänä aukeavaa tarjouskilpailua Hammaslahden, Kontiolahden ja Liperin suunnan liikenteistä. Uusi kausi alkaa kesäkuussa 2025, jolloin nämä mahdolliset linjastomuutokset näkyvät käytännössä.

Bussien tasaista virtaa Koskikadulla aamutuimaan.

Bussien tasaista virtaa Koskikadulla aamutuimaan. Kuva: Henri Jumppanen

– Näistä muutoksista neuvotellaan parhaillaan Kontiolahden ja Liperin kanssa. On myös mahdollista, että tässä yhteydessä tulee lisää sähköbusseja, Lappi kertoo.

Timo Lappi kertoo Joensuun seudun joukkoliikenteessä bussimatkojen määrän olevan kasvussa.

– Viime vuonna tehtiin 2 285 056 matkaa, ja tänä vuonna on tulossa uusi ennätys matkojen määrässä.

Korjattu kirjoitusvirhe kello 10.44.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta