play

Kirkkokadun Teboil on taas auki – Taisto Nikkinen pyörittää myös motelli Karjalaa ja tuo autoja Euroopasta

Taisto Nikkinen työskentelee huoltoasemalla Annette Sallisen apuna. ”Moni on huomannut huoltoaseman olevan taas auki, kun on nähnyt, että täällä on valot”, Nikkinen sanoo.

Taisto Nikkinen työskentelee huoltoasemalla Annette Sallisen apuna. ”Moni on huomannut huoltoaseman olevan taas auki, kun on nähnyt, että täällä on valot”, Nikkinen sanoo. Kuva: Laura Määttänen

Laura Määttänen

Kirkkokadun Teboil on ollut auki taas syyskuun alkupuolelta asti. Keväällä se sulki ovensa, ja nyt yrittäjä Taisto Nikkinen on halunnut käynnistellä toimintaa hiljakseen.

– Työntekijöitä on ollut hyvin vaikea löytää. Monella on monta ammattia mutta ei käytännön kokemusta eikä rutiinia, hän harmittelee.

Huoltoasemalla työskentelee nyt yksi työntekijä, ja Nikkinen on itse ollut hänen apunaan. Nikkinen on myös uimaharjulaisen motelli Karjalan ja autoja Euroopasta Suomeen kuljettavan Galaxy Transin yrittäjä. Miten ihmeessä ehdit tämän kaiken?

– En mitenkään, hän huokaa ja vastaa taas ahkerasti soivaan puhelimeensa.

Huoltoaseman pyörittäminen on hänelle uutta. Hän etsi huoltoasemaa, jonka pihalla mahtuisi tekemään autokauppaa ja vuokraamaan autoja ja trailereita, mutta siihen tarkoitukseen tämän Teboilin piha on liian pieni. Silti huoltoaseman pitäminen tuntuu innostavalta. Huoltoaseman yhteydessä on edelleen autohuolto ja autopesu.

– Täytyy kysellä ja ottaa neuvoja vastaan ja yrittää palauttaa huoltoasemalle niitä hyviä asioita, joita täällä on ollut. Vakioasiakaspiirihän tässä on, hän sanoo.

Teboilit joutuivat huonoon valoon Lukoil-yhteytensä vuoksi, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Nikkinen pitää kohua liian suurena.

– Polttoaine tulee Nesteeltä, ja tavarat haetaan tukusta. Työntekijätkin ovat suomalaisia, hän sanoo.

Olisi hyvä, että kuuden jälkeenkin voisi käydä jossain ikään kuin lounaalla.

Kirkkokadun Teboil tarjoaa nyt aamupalaa ja lounasta. Jossain vaiheessa tarkoitus on laajentaa ruokatarjoilua iltaan.

– Olisi hyvä, että kuuden jälkeenkin voisi käydä jossain ikään kuin lounaalla. Keskustassa autoa ei saa yleensä lähelle sitä paikkaa, jonne on menossa, ja automiehet haluavat, että auto on lähellä, Nikkinen tietää.

– Uskon, että illalla menisi kohtuuhintaista lounasta kaupaksi. Kun yrittäjät lopettavat työnsä, he haluaisivat käydä jossain syömässä. Yritämme myös markkinoida tätä paikkaa niin, että bussit pysähtyisivät tuomaan matkustajat syömään.

Nikkinen on kiertänyt Eurooppaa autojen perässä 25 vuotta ja yli kaksi miljoonaa kilometriä. Siellä hän on huomannut, että joka paikassa on omat erikoisuutensa, joista pitävät niin paikalliset kuin turistitkin.

– Euroopassa on hyviä tuotteita, joita haluaisin tuoda tänne, mutta logistinen puoli on ongelma. Euroopan huoltoasemilla kaikki ruoka tehdään paikan päällä, ja sitä meidänkin on yritettävä matkia.

Nyt Nikkinen aikoo keskittyä muun Euroopan sijaan tuomaan autoja etenkin Ruotsista.

– Se on lähellä, ja myös niihin hommiin on vaikea saada työntekijöitä. Autojen kuljetus on tarkkaa työtä.

Motelli Karjala – entinen Pepita – on talvisaikaan hiljainen, mutta keväällä ja kesällä siellä majoittui muun muassa Patvinsuon kävijöitä. Ennen 90-luvun lamaa Joensuussa autokauppaa pitänyt Nikkinen asuu tällä hetkellä itsekin motellissa.

– Motellin edustustila tunnettiin aiemmin Enso Gutzeitin vierasmajana. Siellä kävi muun muassa presidentti Kekkonen.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta