play

Pirisen kahvila-myymälä Parasta palvelua -kilpailun ykköseksi

Petra Pirinen haaveilee, että jossain vaiheessa kahvilasta saisi myös lounasta. ”Ei perinteistä keitto- tai salaattilounasta vaan esimerkiksi lämpimiä leipiä.”

Petra Pirinen haaveilee, että jossain vaiheessa kahvilasta saisi myös lounasta. ”Ei perinteistä keitto- tai salaattilounasta vaan esimerkiksi lämpimiä leipiä.” Kuva: Laura Määttänen

Laura Määttänen

Joensuun parasta palvelua -kilpailun on tänä vuonna voittanut  Pirisen kahvila-myymälä. Vasta vajaan vuoden toiminut kahvila sai 114 ääntä. Yleisö vinkkasi äänestykseen 104 joensuulaista yritystä, jotka keräsivät yhteensä 915 ääntä. Lisäksi ammattikorkeakoulun opiskelijat tekivät kahvilaan niin sanotun mystery shoppauksen eli yllätyskäynnin, jonka he arvioivat.

Yrittäjä Petra Pirinen sanoo voiton olleen iso yllätys.

– Minulle oli yllätys jo se, että yritykseni pääsi mukaan äänestykseen. Kyllä silmät kostuivat, kun näin sähköpostista, että voitto tuli.

Piriselle on tärkeää, että jokaista asiakasta palvellaan mahdollisimman hyvin.

– Kahvila on sen verran pieni, että minulla on aina aikaa rupatella asiakkaiden kanssa. Osaan kohdata eri-ikäiset ihmiset eri tavalla, se on minulle hyvin luontevaa, hän miettii.

Pirinen päätti toteuttaa kahvilahaaveensa, kun jäi työttömäksi. Koulutukseltaan hän on suurtalouskokki, mutta työuransa hän on tehnyt pääasiassa muissa töissä, muun muassa asiakaspalvelussa.

Tilan Aspitiellä omistaa Pirisen puolison yritys Ysiseiska. Kahvilan tuotteet leivotaan paikan päällä, ja lisäksi siellä myydään Viipukan kukkoja.

"Leivon kaikkea pullasta kukkosiin ja kakkuihin. Parhaina päivinä leivon pullaa viidesti päivässä", Petra Pirinen kertoo.

"Leivon kaikkea pullasta kukkosiin ja kakkuihin. Parhaina päivinä leivon pullaa viidesti päivässä", Petra Pirinen kertoo. Kuva: Laura Määttänen

Pirinen on työskennellyt ensimmäisen vuoden kahvilassa yksin, ja apuna on ollut ystäviä. Samassa kiinteistöissä toimii parturi-kampaamo, jonka työntekijällä on myös leipurin koulutus. Hän tekee kahvilaan muun muassa piirakat.

Kolmisen viikkoa sitten Pirisen työkaverina aloitti oppisopimusopiskelija.

– Hän osaa tehdä muun muassa sokerimassakoristeita, joten nyt voimme tehdä fantasiakakkuja, Pirinen suunnittelee.

Yrittäjän vuosi on ollut enemmän kuin työntäyteinen. Usein työpäivän pituus on 14 tuntia, vähintään kymmenen. Pirinen ehtii paljon, sillä hän nukkuu arkisin 4–6 tunnin yöunia ja herää kolmelta. Liikunnallekin löytyy aikaa ennen töiden aloitusta. Perheessä on seitsemän lasta, joista kaksi on vielä pieniä.

Päivittäin kahviasiakkaita on viitisenkymmentä, ja loppuviikkoa kohden tuotteita haetaan enenevässä määrin mukaan.

– En ikinä sano asiakkaalle ei. Kakkujen luovutuksia on sunnuntaisinkin, ja tänne saa tulla aukioloaikojen ulkopuolellakin, jos ovi on auki. Olen hyvin kiitollinen siitä, miten hyvin kahvilan toiminta on lähtenyt käyntiin.

Joensuun parasta palvelua -kilpailun järjestivät kaupunkikeskustayhdistys Virta, Karjalan Heili, Pohjois-Karjalan kauppakamari, Joensuun Nuorkauppakamari ja Karelia-ammattikorkeakoulu. Kilpailun tavoitteena on löytää vuosittain Joensuussa parhaimman asiakaspalvelukokemuksen tarjoava yritys.

– Joensuulaiset vinkkasivat ennätyksellisen määrän eri yrityksiä, joissa ovat saaneet parasta palvelua. Suuri määrä kertoo vahvasti siitä, että joensuulaisyrityksillä on erinomainen palvelun taso, Virran toiminnanjohtaja Minna Valonen sanoo.

Kunniamaininnat tänä vuonna jaettiin Lastenliike Päivänsäteelle ja Rouge Bar & Bistrolle.

Lisätty kahvilan sijainti kello 8.23.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta