play

Heilin koeajo: Taikamaton paluu – Citroën C5 X:n kyyti on hämmentävän tasaista

Citroën C5 X on sekoitus crossoveria, coupea ja farmariautoa. Latausluukku on kuskin puolella auton takakulmassa.

Citroën C5 X on sekoitus crossoveria, coupea ja farmariautoa. Latausluukku on kuskin puolella auton takakulmassa. Kuva: Marko Siintomaa

Marko Siintomaa

Ranskalaisten autojen kyytiä on pidetty erityisen mukavana, mutta viime vuosina tämä ei ole enää ollut itsestäänselvyys. Uudet Peugeotit 308 ja 408 ovat tuntuneet alustaltaan enemmänkin saksalaisen jämäkiltä kuin perinteisiltä ranskalaisilta. Nykyiset pösöt eivät ole olleet siis epämukavia, mutta selvä muutos on kyllä tapahtunut.

Muutenkaan mukavuudella myyminen ei ole ollut viime vuosina kovin korkealla myyntipuheissa, mutta onneksi on olemassa Citroën. Se on tosin luopunut jo vuosia sitten kaasunestejousituksesta, jonka teki kuuluisaksi 1950-luvulla esitelty Citroën DS. Sillä pystyi ajamaan hätätilanteessa vaikka kolmella pyörällä, ja on väitetty, ettei Ranskan presidenttinä toiminut Charles de Gaulle olisi selvinnyt vuoden 1962 murhayrityksestä, ellei alla olisi ollut juurikin DS, jolla pystyi ajamaan karkuun tyhjällä renkaalla.

Citroën on keksinyt taas jotain uutta, tai ehkä enemmänkin voisi sanoa, että aika oli kypsä tuoda markkinoille uudenlainen alustaratkaisu. Se on nerokkuudessaan suorastaan yksinkertaisen simppeli.

Yleensä tavallisen auton jousituksen muodostavat jouset ja iskunvaimentimet. Näiden pehmeydellä tai kovuudella jokainen autonvalmistaja sitten säätää automallin mieleisekseen ja auton kohderyhmän mukaan. Citroën on keksinyt laittaa lisäjouset iskunvaimentimen sisään tuomaan lisäpehmeyttä ajoon, ja samalla iskunvaimentimen rakennetta on mietitty uusiksi. Täten auton kyydistä saadaan hämmentävän tasainen, ja käytännössä auto suodattaa tien pienet epätasaisuudet hienosti.

Kyyti uudessa C5 X:ssa on todellakin hämmentävän tasaista. Esimerkiksi rautatiekiskojen ylityksen toki huomaa, mutta ylitys ei tärähdä samalla tavalla läpi kuin tavallisesti.

Etupenkillä on hyvät oltavat, ja mittaristoa katsotaan tuttuun tapaan ratin läpi.

Etupenkillä on hyvät oltavat, ja mittaristoa katsotaan tuttuun tapaan ratin läpi. Kuva: Marko Siintomaa

Kiihdytyksessä taas auton keula pyrkii hieman nousemaan ja jarrutuksessa hieman laskemaan. Tämä tapahtuu kuitenkin hienostuneen tasaisesti. Sitikassa vaikutetaan myös iskunvaimentimien käytökseen ajotilavalitsimella, eli sport-asennolla meno hieman jämäköityy.

Koeajoauto maksoi noin 54 500 euroa, ja se oli malliston yläpäästä. Suuri sitikka on myös ulkonäöltään hieman erilainen, ja korimallissa on yhdistelty eri automallityyppejä. Se on sekoitus crossoveria, coupea ja farmariautoa. Kokonaisuutena se näyttää nykymalliselta sitikalta eli ei yhtään hullummalta.

Kattolinja laskee coupemaisesti, mutta silti takapenkillä mahtuu aikuinen istumaan hyvin ja pääntilaa on hyvin. Etupenkillä on hyvät oltavat, ja mittaristoa katsotaan tuttuun tapaan ratin läpi. Näytöt ovat suomenkieliset, ja käyttölogiikan oppii äkkiä hetken eri valikoita tutkittuaan. Koeajoautossa oli myös HUD eli tuulilasinäyttö, joka on mukava lisä maantiellä. Maantiellä 100 kilometrin testilenkillä pikkupakkasessa bensaa kului noin viisi litraa, mikä on noin 1800 kilogrammaa painavalle ja lähes viisi metriä pitkälle autolle hyvä saavutus. Koeajoauto oli myös varustettu seinästä ladattavalla hybridivoimalinjalla, ja täydelle akulle mittaristo näytti reilua 40 kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Auton saa esilämmitettyä myös auton näytön valikosta.

Citroën C5 X on raikas poikkeus katumaastureiden täyttämässä automarkkinassa. Mallistossa on tarjolla pelkkiä bensamoottoreja, hybridinä ja ladattavana hybridinä. Vain diesel puuttuu. Uusi C5 X on nimenomaan mukava auto ajaa niin kaupungissa kuin myös maantiellä. Tällä autolla pidempikin matka menee huomaamatta ja perillä on vielä virkeänä.

Pellin alla

2023 Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack Business EAT8

Voimalinja: 133kW (181hv) kW bensa- ja 81 kW sähkömoottori, etuveto


Yhteisteho: 165 kW/225 hv, 360 Nm


Akun kapasiteetti: 12,4 kWh


Sähköinen toimintamatka: ~55 km


Sähkönkulutus 15,4–16,8 kWh/100 km


Kiihtyvyys 0–100 km/h: 7,8 s


Huippunopeus: 233 km/h


Akkutakuu 8 vuotta/160 000 km


Takuu 3 v./100 000 km


Hinta alk. 42 622 euroa


Koeajoauto 54 566,80 euroa

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta