play

Lukion päättävät Sami Aho ja Eemi Räty pääsevät halutessaan suoraan yliopistoon

Eemi Rädyllä (vas.) ja Sami Aholla on edessään kevään ylioppilaskirjoitukset.

Eemi Rädyllä (vas.) ja Sami Aholla on edessään kevään ylioppilaskirjoitukset. Kuva: Henri Jumppanen

Henri Jumppanen

Yksi aurinkoakin varmemmista kevään merkeistä ovat ylioppilaskirjoitukset. Monet lukion viimeisen vuoden opiskelijoista viettävät parhaillaan lukulomaa ja valmistautuivat opintojensa loppurutistukseen. Näin on myös Joensuun Lyseon lukion abiturienttien Sami Ahon, 19, ja Eemi Rädyn, 18, kohdalla. Ylioppilaskirjoitukset alkavat heillä maaliskuun toisella viikolla.

Millaisia rutiineja Ahon ja Rädyn lukulomaan kuuluu?

– Itse heräilen viimeistään yhdentoista aikaan, sitten yleensä pari tuntia lueskelen. Aika vapaamuotoisia päiviähän nämä ovat olleet, Eemi Räty kertoo.

– Minä olen suhteellisen aikaisin mennyt nukkumaan ja herännyt aamulla lukemaan, koska minulla on yleensä jalkapallotreenit iltapäivisin, Joensuun Jipon edustusjoukkueessa pelaava Sami Aho jatkaa.

Mitään tiukkoja lukuaikatauluja Räty ja Aho eivät ole itselleen asettaneet.

– Minulla ei ole mitään tiukkoja raameja, kuinka paljon päivässä pitäisi opiskella, mutta pyrin sen pari tuntia päivässä lukemaan, Aho sanoo.

– Minä keskityn lukemisessa siihen, mikä on itselleni olennaisinta. Esimerkiksi matematiikassa ja fysiikassa minulla on tarkka lukusuunnitelma, mutta äidinkielen tai ruotsin kielen kirjoja en ole vielä avannutkaan, Räty kertoo.

Monelle lukionsa loppusuoralla olevalle kevät on myös tulevaisuuden kannattaa suurten siirtojen aikaa, jolloin jatko-opiskelumahdollisuuksia pohditaan aktiivisesti. Sami Aholla ja Eemi Rädyllä on hieman toisenlainen tilanne, sillä heillä molemmilla on halutessaan korkeakoulupaikka jo odottamassa.

Tauolla voi esimerkiksi pelata pöytäjalkapalloa. Joensuun Lyseon lukion opinto-ohjaaja Mikko Varis (takana vas.) sai seurakseen Eemi Rädyn ja Sami Ahon.

Tauolla voi esimerkiksi pelata pöytäjalkapalloa. Joensuun Lyseon lukion opinto-ohjaaja Mikko Varis (takana vas.) sai seurakseen Eemi Rädyn ja Sami Ahon. Kuva: Henri Jumppanen

Räty ja Aho osallistuivat tammikuussa Matemaattisten aineiden opettajain liiton MAOLin neljän tieteen valtakunnallisiin kilpailuihin Helsingissä. Sami Aho osallistui matematiikan kilpailuun ja Eemi Räty kemian kilpailuun. Molemmissa aineissa kymmenen parhaimman joukkoon päässeille palkintona oli opiskelupaikkoja tekniikan alalle yliopistoihin ympäri Suomea.

Räty sekä Aho sijoittuivat kymmenen parhaan joukkoon sarjoissaan ja pokkasivat näin itselleen opiskelupaikat.

– Mikäli päätämme hakea yhteishaussa noihin opiskelupaikkoihin, niin niihin pääsee suoraan sisään, toki tämä lukio pitää ensin hoitaa alta pois, Räty ja Aho kertovat.

Tavoitteellisen urheilun ja opiskelun yhdistäminen on tullut Sami Aholle tutuksi viime vuosina. Jalkapallon Ykkösliigassa pelaavalla Jipolla on viikossa neljät harjoitukset, joihin Aho osallistuu. Lisäksi Aho on käynyt lukio-opintojensa ajan kolmesti viikossa aamuisin Joensuun Urheiluakatemian järjestämissä aamuharjoituksissa.

– Opiskelun ja urheilun yhdistämisessä tärkeää on tehokas ajankäyttö sekä opinnoissa olennaisiin asioihin keskittyminen.

Aho ei koe urheilun ja opintojen olleen toisiltaan pois.

– Pikemminkin ne ovat tukeneet toisiaan, koska urheilun avulla olen voinut kääntää ajatuksia kätevästi opinnoista muualle.

Lenkkeilen sekä käyn säännöllisesti salilla ja soitan kitaraa bändissä.
Eemi Räty
Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Samoilla linjoilla on myös innokkaaksi liikkujaksi tunnustautuva Räty.

– Lenkkeilen sekä käyn säännöllisesti salilla ja soitan kitaraa bändissä. Kerran päivässä kun tekee jotain muuta konkreettista, se nollaa hyvin ajatukset opinnoista.

Kumpikaan nuorista miehistä ei koe, että heitä olisi patisteltu kotoa kohti akateemista opinpolkua.

– Se on varmasti yksi merkittävä tekijä, miksi olen näin motivoitunut opiskelemaan. Kun motivaatio lähtee itsestä, ei opiskelua koe taakkana vaan mahdollisuutena, Räty sanoo.

Lyseon lukion opinto-ohjaaja Mikko Varis kertoo monien tulevan lukioon kovilla tavoitteilla. Varsinkin abivuonna monella on edessään päätöksiä tulevaisuuden suhteen.

– Sitä painetta pyrimme opojen ja aineenopettajien kanssa purkamaan. Muistutamme opiskelijoita, ettei lukion loppuvaiheessa tarvitse mitään loppuelämän päätöksiä tehdä.

– Uravaihtoehtoja on paljon, ja niitä ehtii miettiä myös myöhemmin. Kannattaa olla utelias selvittämään myös erilaisia vaihtoehtoja, kuten avoimen yliopiston ja avoimen ammattikorkeakoulun tarjontaa sekä valintakoekursseja ja väyläopintoja eri aloille, Varis vinkkaa.

Millaisia tulevaisuuden visioita Eemi Rädyllä ja Sami Aholla on?

– Jalkapalloa haluan jatkaa myös tulevaisuudessa, mutta opintojen suhteen fysiikan opiskelu on suunnitelmissani. Katsotaan sitten, mitä kaikkia mahdollisuuksia eteeni aukeaa, Aho kertoo.

– Josko sitä ne diplomi-insinöörin paperit hankkisi ensi alkuun ja sitten työllistyisi johonkin suomalaiseen teollisuuden tai tekniikan alan firmaan. Myös kansainväliset työmarkkinat ja oman yrityksen perustaminen ovat kiehtovia vaihtoehtoja tulevaisuudessa, Räty sanoo.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta