play

Lauri Leskinen, 30, hyppäsi työntekijästä yrittäjäksi – "Yksin en olisi uskaltanut tähän lähteä"

Lauri Huttunen (vas.) ja Lauri Leskinen omistavat Clean Truck Centerin puoliksi. Vivi-koira on jo tottunut kulkemaan mukana työpaikalla. ”Mukava kutkutus oli tähän lähteä. Työ on todella tuttua, mutta on eri asia olla yrittäjä kuin työntekijä”, Leskinen pohtii.

Lauri Huttunen (vas.) ja Lauri Leskinen omistavat Clean Truck Centerin puoliksi. Vivi-koira on jo tottunut kulkemaan mukana työpaikalla. ”Mukava kutkutus oli tähän lähteä. Työ on todella tuttua, mutta on eri asia olla yrittäjä kuin työntekijä”, Leskinen pohtii. Kuva: Laura Määttänen

Laura Määttänen

Viime kuukausina tuoreet yrittäjät Lauri Leskinen, 30, ja Lauri Huttunen, 28, ovat tehneet pitkää päivää. Niin pitkää, että Leskinen arvelee, ettei oikein kehtaa edes kertoa päivien pituutta.

Lauri-kaksikkoa on työllistänyt Clean Truck Center Oy, jonka yrittäjinä he aloittivat joulukuun alussa. Lukkotien perukoilla sijaitsevassa pesuhallissa pestään raskaan kaluston lisäksi paketti- ja matkailuautoja, linja-autoja, työkoneita ja veneitä.

Hallin edessä on kirkkaankeltainen koppi, toimisto- ja taukotila, jossa vastaanotto on sydämellinen. Labradoodle Vivi riemuitsee jokaisesta tulijasta.

– Vivi on usein mukanani töissä. Nyt otin sen tänne, kun tyttöystäväni meni iltavuoroon, Leskinen kertoo.

Vaikka työ on hänelle tuttua ennestään, yrittäjänä vastuu ja työmäärä ovat lisääntyneet. Huttusella alan kokemusta ei ennestään ollut, joten Leskinen on opastanut häntä töihin. Huttusella ei myöskään vielä ole raskaan kaluston kuljettamiseen oikeuttavaa ajokorttia, joten miehet ovat työskennelleet samassa vuorossa.

– Toiveena on, että parin kuukauden päästä pääsemme kahteen vuoroon. Sesonkiaikoina teemme todennäköisesti silti töitä samaan aikaan, sillä se nopeuttaa työntekoa paljon, Leskinen sanoo.

Leskinen on työskennellyt raskaan kaluston pesulassa runsaat kahdeksan vuotta. Edellinen yrittäjä oli jäämässä eläkkeelle ja tarjosi yritystä Leskiselle.

– Yksin en olisi uskaltanut tähän lähteä, joten onneksi sain pitkäaikaisen ystävän ja reippaan tekijän toiseksi yrittäjäksi. Minulla on logistiikka-alan koulutus ja merkonomin tutkinto, ja ajattelin, että yrittäjänä saan hyödynnettyä molempia, Leskinen kertoo.

Lauri Huttunen ja Lauri Leskinen ovat kotoisin Savonlinnasta. Huttunen muutti Kuopiosta Joensuuhun, kun aloitti yrittäjänä.

Lauri Huttunen ja Lauri Leskinen ovat kotoisin Savonlinnasta. Huttunen muutti Kuopiosta Joensuuhun, kun aloitti yrittäjänä. Kuva: Laura Määttänen

Huttunen on lukion jälkeen tehnyt töitä eri aloilla, ja hän harrasti pitkään aktiivisesti kilpakeilausta. Yrittäjäksi ryhtyminen jännitti miehiä, mutta ammattilaisten johdolla tehdyt laskelmat antoivat luottoa siihen, että pesula menestyy jatkossakin.

– On mukava, kun saa päättää yrityksen asioista itse. Kun aloitimme, pakkasta oli 30 astetta, ja se stressasi, Leskinen muistelee.

30 metriä pitkä halli on suunniteltu yhdelle työntekijälle, joten sitä on tarkoitus uudistaa.

– Painepesureita on yksi molemmin puolin, mutta tällä hetkellä paine riittää vain yhteen pesuriin kerrallaan, Huttunen kertoo.

Rekkapesula on toiminut noin 15 vuotta, ja sillä on vakiintunut asiakaskunta. Pesuun tulevien pakettiautojen määrä on lisääntynyt.

– Nykyisin pakettiautot ovat usein niin isoja, etteivät ne mahdu samoihin koneisiin, joissa henkilöautoja pestään, Leskinen sanoo.

Päivässä pestään usein kymmenkunta rekkaa, mutta kiire vaihtelee sesongin mukaan. Sadesäällä pesulassa on hiljaisempaa, mutta kun tiet taas kuivuvat, tulijoita on aamusta iltaan.

– Toisaalta raskaan kaluston on oltava puhdas, jotta esimerkiksi kamerat ja hydrauliikkasysteemit toimivat kunnolla. Myös elintarvikeautojen kuormatiloja pestään säännöllisesti ja tarvittaessa desinfioidaan.

Pesuun kuluva aika vaihtelee auton ja likaisuuden mukaan. Yleensä tunnissa saa pestyä ulkopuolelta minkä tahansa ajoneuvoyhdistelmän. Jos autossa on jäätä, sulattelu voi viedä toisen tunnin.

Labradoodle Vivi on asiakkaiden kaveri.

Labradoodle Vivi on asiakkaiden kaveri. Kuva: Laura Määttänen

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

– Näkemättä ei voi tietää, paljonko aikaa menee. Jos pesuun tulee puutavara-auto, jota ei ole pesty vuoteen, aikaa voi mennä kolme neljä tuntia. Rekkojen pesu sisältää yllättävän paljon erilaisia asioita, kun on muun muassa siirrettävä isoja autoja, Leskinen mainitsee.

– Pienikin tietämättömyys voi maksaa paljon, Huttunen lisää.

Vaikka harjakone on apuna, pesu on usein käsityötä, sillä harja ei ulotu joka paikkaan. Sitä ei myöskään voi käyttää, jos auton pinnassa on esimerkiksi rasvaa.

– Esimerkiksi säiliöautoja ja puutavarayhdistelmiä ei saa pestyä harjakoneella. Käsiharjaus käy kuntoilusta, se on hyvää olkapäätreeniä. Isoin työ on vanteissa ja rungossa, Leskinen sanoo.

Isoista autoista irtoaa likaa aivan erilaisia määriä kuin henkilöautoista.

– Hallin monttu on liki 1,5 metriä syvä, ja se on puhdistettava melkein kolmen kuukauden välein, koska se on täynnä jätettä.

Ihminen yrityksen takana -juttusarjassa haastatellaan eri alojen yrittäjiä.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta