play

Heilin koeajo: Dacian ensimmäinen hybridi

Jogger on Dacian kallein malli.

Jogger on Dacian kallein malli. Kuva: Marko Siintomaa

Marko Siintomaa

Etsitkö edullista hybridivoimalinjalla varustettua seitsemänpaikkaista autoa, jonka hinta on noin 30 000 euroa? Vaihtoehdot ovat aika vähissä, mutta ehkä juuri tässä Dacia on haistanut sopivan markkinaraon.

Uusi Dacia Jogger on saatavilla viisi- ja seitsemänpaikkaisena ja nyt automerkille ensimmäistä kertaa myös hybridivoimalinjalla. Samalla se on kallein myynnissä oleva uusi Dacia, ja hintalapussa lukee noin 30 000 euroa. Tämä voi kuulostaa paljolta automerkistä, joka on nimenomaan profiloitunut edullisten mutta hyvin asiansa hoitavien autojen valmistajana.

Ulkonäöltään Jogger on hieman erikoinen. Akseliväli on pitkä ja laatikkomainen muoto jatkuu perään saakka. Sitten auto loppuu kuin leikaten. Takimmaiset istumapaikat ovat ikään kuin tavaratilassa, mutta tästä huolimatta kolmannen penkkirivin takana on pieni 160 litran tavaratila.

Kulku viimeiselle penkkiriville tapahtuu takaovien kautta, mutta toinen penkkirivi pitää luonnollisesti kääntää pois edestä. Viimeisellä penkkirivillä on hieman ahtaan oloista, mutta kyllä siellä aikuinen matkustaa ainakin lyhyempiä matkoja. Mukavuudet siellä rajoittuvat sivuikkunoiden takareunasta avaamiseen ja 12 voltin virtaulostuloon.

Toisella penkkirivillä taas tunnelma on aika normaali. Penkki ei tarjoa juuri minkäänlaista tukea mihinkään suuntaan, mutta eiköhän se aja hyvin asiansa. Edessä ja kuskin penkillä taas olot ovat hyvät ja hyvin henkilöautomaiset.

Renault-sukulaisuus tulee mieleen Daciaa ajaessa.

Renault-sukulaisuus tulee mieleen Daciaa ajaessa. Kuva: Marko Siintomaa

Näkymää hetken katsoessa tulee pakosti mieleen edellisen sukupolven Renault Megane, joka oli vielä korimalliltaan ”tavallinen auto” eikä korotettu crossover. Tämä korostuu varsinkin mittaristoa tutkiessa, joka on tällä kertaa toteutettu ”tablettitietokoneen” näytöllä.

Ajossa Renault-sukuisuus tulee heti pakosti mieleen, mikä ei ole yllätys. Dacia kuuluu Renaultin tuotemerkkeihin, joten romanialainen autonvalmistaja voi näin hyödyntää saman autokonsernin jo valmiiksi hiottua tekniikkaa.

Rengasmelua on toki jonkin verran, mutta se pysyy hämmentävän hyvin aisoissa näin avonaisella sisäkorirakenteella varustetussa autossa. Maantieajo sujuu leikiten, eikä siinä ole mitään kummallista. Valmistaja indikoi kulutuslukemaksi 4,8 litraa sataselle, ja se vaikutti pitävän hyvin paikkansa syyskelissä.

Dacia on todennäköisesti hyvässä asemassa, mikäli etsii edullista, uutta ja seitsemänpaikkaista autoa. Hybridi-Joggeria on saatavilla Suomessa ainakin vielä vain parhaimmalla Extreme-varustetasolla, mutta pelkällä bensamoottorilla varustettuna hinnat alkavat reilusta 20 000 eurosta. Se on vähän näin tilavasta autosta, mikäli keulalla oleva merkki ei ole tärkein asia auton valinnassa.

Dacia Jogger Hybrid 140 Extreme

Moottori: 4-syl 1598 cm³


Jakopään rakenne: ketju


Hybridijärj. kokonaisteho 105 kW (140 hv)


Suurin vääntömomentti bensa 148 Nm / 3 200 r/min sähkömoottori 205 Nm


Voimansiirto: automaatti, etuveto


Kiihtyvyys 0–100 km/h: 10,0 s


Huippunopeus: 167 km/h


Yhd.poltt.kul. WLTP: 4,8 l/100km


CO2-päästöt: 108 g/km


Hinta alk. 20 399 euroa


Koeajoauto 31 990 euroa

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta