play

Heilin koeajo: Tämä auto erottuu muista parkkipaikalla

Koeajo-Jeepin väri oli Sun + Volcano eli keltainen mustalla katolla, ja väriyhdistelmä käy hienosti tähän autoon. Harmaat muovipinnan auton alaosassa lisäävät jeeppimäistä katu-uskottavuutta.

Koeajo-Jeepin väri oli Sun + Volcano eli keltainen mustalla katolla, ja väriyhdistelmä käy hienosti tähän autoon. Harmaat muovipinnan auton alaosassa lisäävät jeeppimäistä katu-uskottavuutta. Kuva: Marko Siintomaa

Marko Siintomaa

Mitä tulee mieleen automerkistä Jeep? Amerikka, toinen maailmansota ja maastoauto? Jeepin historia alkaa tosiaankin toisesta maailmansodasta, ja erään lähteen mukaan nimen juuret vievät sotilaiden väännökseen alkuperäisen auton nimestä. Se oli saanut jossain vaiheessa nimikirjaimet GP, ja englanniksi lausuttuna ”tsiip” vääntyi sitten muotoon jeep. Nykyisin Stellantis-autokonserniin kuuluva automerkki on profiloitunut maastoautojen tai vähintään maastohenkisten autojen valmistajaksi.

Tällä kertaa koeajossa oleva Jeep Avenger ehdittiin valita jo Vuoden autoksi Euroopassa 2023. Koeajoauton väritys on Sun & Volcano eli keltainen mustalla katolla, joka käy kyllä tähän autoon hyvin. Pituutta on 4,08 metriä, ja korimalli on muodikas crossover. Teknisiä tietoja läpi lukiessa tulee vahva déjà-vu-fiilis. Sähkömoottorin teho on 115 kW/156 hv ja vääntöä on 260 Nm. Akku on 54 kWh, josta käytettävissä on 51 kWh.

Nollasta sataan menee yhdeksässä sekunnissa. WLTP-vertailuarvo toimintamatkalle on 400 kilometriä. Kuulostaako tutulta? Jep. Perusrakenne on sama kuin muilla konsernisisarilla eli esimerkiksi Opel Mokassa ja Peugeot E-2008:ssa. Siis tuttua ja turvallista tekniikkaa, mutta ulkonäkö ja sisusta on jokaisella merkillä omansa.

Ulkonäkö Jeepissä on siis merkin mukaisesti maastohenkinen, ja tätä korostavat vielä tummat muoviosat auton alaosassa ja lokasuojakaarissa. Ne tulevat myös hieman ulos korista, joten oletettavasti ne kestävät paremmin osumia. Tavaratilaa on 355 litraa, ja se on hyvin suoraviivaisen muotoinen. Takapenkin selkänojat kaatamalla litroja on yli 1200.

Takapenkillä alkaa sitten näkyä auton lyhyys. Kun 175-senttinen kuski säätää etupenkin omalle ajoasennolle sopivaksi, takapenkille mahtuu juuri ja juuri samanpituinen istumaan. Jos kuski on pidempi, niin ahdasta tulee ja tila loppuu äkkiä. Edessä sitten tilaa on hyvin.

Koeajoautossa oli 1200 euron arvoinen ”nahkaverhoilu ja hierova kuskinpenkki” -paketti. Tämä tarkoittaa hierovaa selkänojaa, joka on mukava varuste. Muuten näkymä kuljettajan edessä on perinteisen näköinen ja esimerkiksi lämmityslaitteen säätimet ovat perinteiset nappulat. Lämmitettävien etupenkkien kytkentä on tosin keskinäytössä.

Ratin takana oleva mittaristo ja keskinäyttö ovat kooltaan 10,25 tuumaa.

Ratin takana oleva mittaristo ja keskinäyttö ovat kooltaan 10,25 tuumaa. Kuva: Marko Siintomaa

Positiivista tässä on, että auto muistaa, onko penkinlämmitys ollut päällä edellisellä kerralla. Ratin lämmityksen puute on erikoinen, eikä lämmitystä saa edes lisävarusteena.

Kaikki tekstit ovat suomen kielellä, ja käyttö on miellyttävän nopeaa. Plussaa on annettava langattomasta Android Autosta/Apple Car Playsta, ja lisäksi autossa on langaton lataus älypuhelimelle.

Ajossa korostuvat vaivattomuus ja keveys, positiivisessa mielessä. Ohjauksessa on mukavasti tuntumaa kaupungissa ja maantiellä. Toimintamatkanäyttö on samaa perusrakennetta hyödyntävien autojen tapaan akku täynnä hyvin optimistinen. Näytössä on nimittäin aina akku täynnä WLTP-lukema 400 kilometriä, ja se tippuu ensimmäisten kymmenien prosenttien aikana vauhdilla. Akun ollessa noin 80 prosenttia toimintamatkaa arvioitiin olevan noin 300 kilometriä nollakelissä.

100 kilometrin maantielenkille lähdettiin tällä kertaa puolikkaalla akulla, ja 160 kilometrin ”rangella” ja takaisin tullessa akkua oli kahdeksan prosenttia. Todellinen toimintamatka on siis pikkupakkasessa maantiellä noin 200–250 kilometriä. Pikalaturilta kostaja-Jeeppi pystyy ottamaan piikkitehoa 100 kW, ja akun pitäisi latautua 20 prosentista 80 prosenttiin optimiolosuhteissa alle puolessa tunnissa. Auton sisäinen laturi on 11 kW kolmivaiheversio, ja tyhjästä täyteen kestää noin 4–5 tuntia.

Jeep Avengerin hinnat alkavat noin 40 000 eurosta. Koeajoauto oli malliston parhaimmalla varustetasolla ja muutenkin ”tappiin asti” varusteltu, ja hintalapussa lukee tällöin 49 145 euroa. Tällä rahalla saa auton, joka varmasti erottuu parkkipaikalla.

Muutenkin vain Euroopassa myytävä Jeeppi on mukiinmenevä kokonaisuus ja tähän asti paras, mitä tällä perusrakenteella on tullut markkinoille.

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta