play

Heilin koeajo: Sähköleijona vaikuttaa lupaavalta

Uuden Peugeot E-3008:n sukunäkö muihin merkin malleihin on ilmeinen. Uutuus on pokannut jo arvostetun Red Dot Design Award -muotoilupalkinnon.

Uuden Peugeot E-3008:n sukunäkö muihin merkin malleihin on ilmeinen. Uutuus on pokannut jo arvostetun Red Dot Design Award -muotoilupalkinnon. Kuva: Marko Siintomaa

Marko Siintomaa

STLA Medium on Stellantis-autokonsernin uuden perusrakenteen nimi. Siihen pohjautuvia autoja on luvassa tulevaisuudessa eri merkeille, esimerkiksi Opelille, Jeepille ja Citroënille.

Tällä kertaa koeajossa oleva Peugeot E-3008 on saanut kunnian olla tämän uuden perusrakenteen ensimmäinen markkinoille tuleva automalli. Tarjolla on täyssähköinen, ladattava hybridi ja ”pelkkä” bensahybridi, joten jokaiselle luulisi löytyvän taatusti sopiva voimalinja omaan käyttöön.

Ranskalaiset ovat aina osanneet tehdä kauniita autoja, eikä uutuus tee tästä poikkeusta. Automalli sai jo tunnustetun Red Dot Awards -muotoilupalkinnon.

3008 on valmistajan mukaan fastback SUV eli suomeksi sanottuna se on ”nätimmällä” ja vauhdikkaammalla takapään muotoilulla varustettu auto. Antaako nätti sitten ulkonäkö paljon anteeksi? Voihan se olla, mutta tavaratilaan ei voi toki enää kuormata kovin korkeaa tavaraa. Tavaratilaa löytyy 520 litran verran ja takapenkin selkänojat kaatamalla lähes puolitoista kuutiota.

Reunapaikoille voi lisävarustelistalta raksia lämmityksen.

Takapenkillä istuessa aikuisella jää reidet hieman roikkumaan, mutta tätä samaa ongelmaa on myös monessa muussa autossa. Reunapaikoille voi lisävarustelistalta raksia lämmityksen.

Edessä on uutta ja tuttua pösöä. Ratti on tuttu pieni, ja sen yli katsotaan mittaristoa ja näyttöä, joka on yhtenäinen leijuva kokonaisuus kuljettajan edessä. Se vaikutti hämmentävän toimivalta kokonaisuudelta, eikä täten tarvita erillistä HUDia eli tuulilasinäyttöä.

Näyttöjen sisältö on suomen kielellä ja toiminta vaikutti olevan sujuvaa. Älypuhelinintegraatio löytyy, ja Android Auto ja Apple CarPlay toimivat langattomasti, kuten löytyy myös kännykälle langaton lataus. Hämärässä tunnelmaa tuovat koko kojetaulun kattava tunnelmavalaistus, jonka kirkkautta voi säätää, tai sen voi niin halutessaan laittaa kokonaan pois päältä.

Ajovaloista on todettava, että silmämääräisesti ne vaikuttavat olevan hyvät ja valokuvio on hyvä. Materiaalit vaikuttavat sisällä olevan asialliset, enkä huomannut koeajon aikana mitään ärsyttäviä nitinöitä tai natinoita. Myös penkki tuntuu hyvältä istua useamman tunnin, ja lisävarustelistalta löytyvät myös AGR-penkit.

Sisällä on tuttu ohjaamojärjestely eli pienehko ratti ja mittaristoa katsotaan ratin yli. Tämä järjestely osoittautui aiempia toteutuksia paremmaksi.

Sisällä on tuttu ohjaamojärjestely eli pienehko ratti ja mittaristoa katsotaan ratin yli. Tämä järjestely osoittautui aiempia toteutuksia paremmaksi. Kuva: Marko Siintomaa

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Ensimmäisenä markkinoille uudesta 3008:sta ehti täyssähköinen versio, ja syksyllä tulee 1.2-litrainen bensahybridi. Akku on nettokapasiteetiltaan 73 kilovattitunnin kokoinen, ja WLTP-toimintamatkaksi kerrotaan yli 500 kilometria. Keväisessä pikkupakkasessa kulutus maantiellä oli auton mittarin mukaan noin 20 kWh sadalla kilometrillä, mikä on aavistuksen yläkanttiin.

Akun näyttäessä hieman yli 50 prosenttia toimintamatkanäyttö arvioi autolla pääsevän noin 180 kilometriä, eli todellinen toimintamatka maantiellä on noin 350–400 kilometrin luokkaa.

Koeajomalli oli 210 hevosvoiman etuvetoinen malli, jonka 0–100 km/h -kiihtyvyydeksi kerrotaan 8,8 sekuntia. Se on kelpo lukema, vaikka ei mitenkään erikoisen nopea. Tulossa on myös nelivetoinen malli ja isommalla 98 kWh -akulla oleva pitkän toimintamatkan versio, jolle ennakoidaan WLTP-toimintamatkaksi jopa 700 kilometriä. Pikalatauksesta kerrotaan, että auton pitäisi pystyä ottamaan 160 kW piikkitehoa. Akun lämmitystä pikalaturille ei vielä ole, mutta sen on lupailtu tulevan tulevien päivityksien mukana. Aika näyttää.

Alusta on 20 tuuman rengastuksella yllättävän kova ja jämäkkä.

Ranskalaiselta autolta on monesti totuttu saamaan pehmeää ja tasaista kyytiä, mutta ajossa tunnelma on hämmentävän saksalainen. Alusta on 20 tuuman rengastuksella yllättävän kova ja jämäkkä. Se ei ole missään nimessä ylikova, mutta pieni nykymaailman erikoisuus tämäkin.

Normaalin ja sport-ajotilan välillä on ohjuksen raskaudessa selkeä ero urheilulliseen tilan tuodessa enemmän tuntumaa ohjaukseen. Äänimaailma alla olleilla kitkarenkailla on tässä koko- ja hintaluokassa varsin tyypillinen, eli sen kanssa pystyy elämään.

Uuden Peugeot 3008:n hinnat alkavat bensahybridin noin 40 000 eurosta, ja täyssähkömallin saa noin 50 000 eurolla. Koeajoauto oli malliston yläpäästä GT-varustetasolla noin 55 000 euroa. Uusi perusrakenne lupaa hyvää Stellantiksen tulevaisuudelle. Autossa ei ole mitään suuria puutteita, eikä mikään varsinaisesti ärsytä, ja se lupaa hyvää myös tuleville malleille.

Pellin alla

2024 Peugeot E-3008GT 73 kWh 210 HP

Voimalinja: sähkömoottori, etuveto


Teho 155 kW/210 hv, vääntö 345 Nm


Toimintamatka yhd. WLTP: 504–524 km


Sähkönkulutus yhd. 17,1 kWh/100 km


Kiihtyvyys 0–100 km/h: 8,7 s


Huippunopeus 170 km/h


Ajoakku: 73 kWh (netto)


Takuu 3 vuotta/100 000 km


Ajoakku 8 vuotta/160 000 km


Hinnat 25.4.2024: Mallisto alk. hybridi 38 950 euroa, sähkö 49 390 euroa, koeajoauto 55 290 euroa

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta