play

Heilin koeajo: MG4 Xpower on sähköinen taskuraketti

Xpower-lisänimen saanut tehomalli ei juuri eroa tavallisesta MG4:stä. Helpoiten mallin erottaa suurista oranssisista jarrusatuloista vanteiden sisällä. Muuten ulkoiset erot vaativat tarkkaa silmää. Punainen väri käy tehomalliin hienosti.

Xpower-lisänimen saanut tehomalli ei juuri eroa tavallisesta MG4:stä. Helpoiten mallin erottaa suurista oranssisista jarrusatuloista vanteiden sisällä. Muuten ulkoiset erot vaativat tarkkaa silmää. Punainen väri käy tehomalliin hienosti. Kuva: Marko Siintomaa

Marko Siintomaa

MG4 tuli kesällä 2023 Suomen markkinoille, ja se todettiin heti tuoreeltaan hinta-laatusuhteeltaan erittäin hyväksi. Toki joitakin puutteitakin löytyi, mutta noin 30 000 euron hintaluokassa MG4 oli ja on edelleen kova pala kilpailijoille. Se on siis noin Volkswagen ID.3:n kokoinen auto, eli pituutta on noin 4,3 metriä, ja tässä kokoluokassa kilpailua riittää, jos mukaan laskee myös perinteiset polttomoottoriautot.

Jo MG4:n Suomen esittelyn aikoihin liikkui huhuja tehokkaammasta niin sanotusta hot hatch -mallista. Siis kuten Volkswagen Golf R, Ford Focus RS, Audi RS3, Mercedes A 45 AMG, mutta sähköisellä voimalinjalla.

MG4 Xpower on kiinalaisen valmistajan vastine tähän luokkaan, ja voi pojat, minkälaisen taskuraketin MG onkaan tehnyt! Vetäviä pyöriä on esikuviensa mukaisesti neljä, tehoa löytyy 435 hevosvoimaa, vääntöä 600 newtonmetriä ja nollasta sataan rykäisy tapahtuu 3,8 sekunnissa. Vakuuttavia lukemia todellakin jo pelkästään paperilla.

Sisällä muutosta on tapahtunut materiaaleissa, ja penkit ovat saaneet alcantara-verhoilun.

Penkkien runko vaikuttaisi olevan kuitenkin sama kuin ennenkin. Kuskin edessä näkymä on sataprosenttisesti sama kuin kesällä koeajetussa Luxury-mallissa. Keskinäytön kätköistä löytyy kuitenkin ratatila-nappi ja aktivoimisen jälkeen ratin takana olevaan mittaristoon ilmestyy G-voimista kertova näyttö.

Kuljettajan edessä näkymä on tuttu.

Kuljettajan edessä näkymä on tuttu. Kuva: Marko Siintomaa

Lisäksi vuosimallin 2023 myötä on tullut muista sähköautoista tuttu yhden polkimen ajo, joka tosin pitää aina laittaa harmittavasti jokaisen käynnistyskerran jälkeen erikseen päälle. Lisäksi keskinäytössä lämmityssäätimet ovat paljon isommilla kuvakkeilla, mikä on hyvä uudistus.

Ajossa on tuttu fiilis mutta aavistuksen jämäkämmällä alustalla. Koeajo tapahtui vielä talvella ja kitkarenkailla, joilla on taipumus hieman sotkea ohjaustuntumaa. Se kävi kuitenkin heti ensi metreistä lähtien ilmi, että alustan viritys on yllättävän pehmyt eikä sitä voi moittia millään tavalla ”kivirekimäiseksi”, joka tuntuu kuuluvan herkästi tämän kategorian autoihin.

Alusta vaikuttaisi olevan hyvä kompromissi arkiajoihin, mutta käyttäytyminen rata-ajossa jäi mietityttämään. Ohjaus on aina ollut MG4:n ehdoton plussa, oli sitten alla kesä- tai talvirenkaat. Kiinalaiset ovat aivan selvästi tutkineet kilpailijoita tarkkaan ja lopputulosta ei voi kuin kehua.

Entä teho? Sitä kyllä riittää.

Huippunopeus on nostettu 200:aan kilometriin tunnissa, vaikka tällä tuskin Suomessa on niin suuri merkitys. Neliveto on toteutettu kahdella etu- ja taka-akselilla olevalla sähkömoottorilla, joista etumoottori on vain eteenpäin vetävä. Kun paikaltaan lähtee, jatkuva voimantunne ei jää epäselväksi. Voi veljet, kyllä liimaa selän penkkiin! Samalla sekunnilla tulee mieleen kaikkien renkaiden sutiessa ja yrittäessä parhaimpansa mukaan siirtää tehoa tiehen, että voihan rengasparat.

Mikä tällaisen auton idea sitten oikein on?
Marko Siintomaa
Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Voimaa tuntuu olevan kuin pienessä kylässä, ja 3,8 sekunnin jälkeen on pakko höllätä oikean puoleista voimapedaalia, ellei halua ongelmia virkavallan kanssa. Olipas se taas kokemus.

Mikä tällaisen auton idea sitten oikein on? Jaa-a, hyvä kysymys. Samat arkiajot onnistuvat myös noin 30 000 euron ”tavismallillakin”, mutta Xpower on 43 500 euron hintaisena jälleen hinnoiteltu kilpailukykyisesti. Ja onhan se välillä mukava hieman oikaista oikeaa jalkaa, ja samalla kasvoille hiipii pieni hymy. Hyvän mielen tekemisessä Xpower onnistuu hienosti.

Pellin alla

2024 Jeep Avenger Summit 156 hp 54 kWh

Voimalinja: sähkömoottori, etuveto


Teho 115 kW/156 hv, 260 Nm


Toimintamatka yhd. WLTP: 400–394 km


Sähkönkulutus yhd. 16,0–15,4 kWh/100 km


Kiihtyvyys 0–100 km/h: 9,0 s


Huippunopeus 150 km/h


Ajoakku: 54/51 kWh (brutto/netto)


Takuu 2 v./ei km-rajaa


Ajoakku 8 vuotta/160 000 km


Hinnat 4.3.2024: mallisto alk. 39 990 euroa, koeajoauto 49 145 euroa

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta