play

Heilin koeajo: Avolavalla on erikoiset sukujuuret

Uusi Amarok näyttää volkkarilta, ja muodoissa on haettu käytännöllisyyttä. Astinlaudat olisivat mukava lisä ja helpottaisivat autoon nousemista, mutta koeajoautossa niitä ei ollut.

Uusi Amarok näyttää volkkarilta, ja muodoissa on haettu käytännöllisyyttä. Astinlaudat olisivat mukava lisä ja helpottaisivat autoon nousemista, mutta koeajoautossa niitä ei ollut. Kuva: Marko Siintomaa

Marko Siintomaa

Mikä on ollut Amerikan suosituin automalli vuosikymmenien ajan? Se on eurooppalaisen silmin hurjan kokoinen Ford F-150 avolava-auto. Täten oli luonnollista, että Volkswagen on tehnyt uuden Amarokin yhteistyössä amerikkalaisen Fordin kanssa.

Toisen sukupolven Amarok on nimittäin teknisesti F-150:tä pienemmän Rangerin kanssa samanlainen, eli kaikki mikä on periaatteessa katseilta piilossa, on näissä autoissa samaa. Kumpikin valmistaja on sitten tehnyt autoistaan ulkoisesti oman näköisensä, ja ainoat vaihtokelpoiset ulkoiset osat ovat ovet.

Keulalla säleikössä komeilee V6-merkki, ja tälle on selvä syy. Suurin osa Amarokin ostajista on halunnut autonsa nimenomaan isommalla ja tehokkaammalla V6-moottorilla, joka on nyt kolmelitrainen turbodiesel. Se omaa monenlaisia sukujuuria ja sitä on aiemmin käytetty Fordissa, Jaguarissa ja Land Roverissa.

Tehoa se antaa 241 hevosvoimaa ja vääntöä 600 newtonmetriä. Kiihdytys sataseen tapahtuu nelivetoisella pick-upilla 8,8 sekunnissa, ja sadan kilometrin maantielenkillä kesänopeusrajoituksella kulutus oli 9 litraa.

Moottori on käyntiääneltään hyvin sivistyneen kuuloinen, ja käynti on huomiota herättävän värinätöntä. Amarok on toki rungollinen auto, joten ajossa taas sitten on kaikenlaisia rungolliselle autolle tyypillisiä värinöitä ja tärinöitä.

Alustaratkaisu on varsin perinteinen: edessä on erillisjousitus ja takana jäykkä taka-akseli lehtijousilla. Koeajoauto oli kaksipaikkainen pakettiauto, eli vaikka itse matkustamo on neliovinen, takana on lähinnä tavarankuljetukseen soveltuva tila. Kuormatilan eli lavan pituudeksi kerrotaan 1 651 millimetriä.

Ohjaamojärjestely on tutun turvallinen. Mittaristo on digitaalinen, ja näkymät ovat tuttuja muista volkkareista.

Ohjaamojärjestely on tutun turvallinen. Mittaristo on digitaalinen, ja näkymät ovat tuttuja muista volkkareista. Kuva: Marko Siintomaa

Koeajo-Amarok tuntui olevan noin 75 000 euron hintaisena varsin maastokelpoisen oloinen auto, ja sillä uskaltaa hyvin poiketa pikitieltä pois.

Taka-akselilta löytyy erikseen napista kytkettävä perälukko, ja nopealla ja hitaalla nelivetoajotilalla auto tuntui olevan haluton kääntymään, mikä kielii myös keulalla olevan jotain. Ajotilavalitsimesta voi lisäksi erikseen valita automaattisen nelivetotilan tai tehdä autosta pelkän takavedon. Sen verran maastokelpoisuutta tuli kokeiltua lopputalven lumilla lumikinoksen päälle kulmittain ajamalla, että kuskilta loppuu ensin uskallus, minkälaiseen paikkaan autolla uskaltaa ajaa, kuin autosta etenemiskyky.

Kuka vielä muistaa Ford Galaxyn, Volkswagen Sharanin ja Seat Alhambran eli tila-autot 2000-luvun vaihteesta?

Ne olivat konserniyhteistyötuotteita. Uusi Volkswagen Amarok on yksi esimerkki eri autokonsernien välisestä yhteistyöstä. Pari vuotta sitten kaksi suurta jättiläistä löi kättä päälle, ja samalla sovittiin työnjaosta. Ford vastaa tulevan volkkarin ajolavan ja pakettiauton kehitystyöstä, ja samalla juuri kohta myyntiin tuleva Fordin sähköauto perustuu vahvasti volkkarin kehittämään perusrakenteeseen.

Vaikka autot ovat päällepäin kovasti tutun oloisia oman merkin asiakkaille, pinnan alla onkin sitten paljon yhteistä. Se ei välttämättä ole huono asia, vaan täten saadaan säästettyä paljon kehityskuluja ja auto muutenkin nopeammin markkinoille. Se on nykyaikaa.

Pellin alla

Volkswagen Amarok Style 3.0 V6 TDI 177kW Autom. 4MOTION

Moottori: 6-syl 2993 cm³ turbo


Teho 177 kW (240 hv) / 3250 rpm


Vääntö 600 Nm / 1750 rpm


8-vaiht. automaatti, neliveto


Kiihtyvyys 0–100 km/h: 8,8 s


Huippunopeus: 180 km/h


Yhd. poltt.kul. WLTP: 10,1 l/100km


CO2-päästöt: 265 g/km


Omamassa 2 316 kg


Perävaunumassa jarruin 3 500 kg


Sallittu yhdistelmämassa 6 500 kg


Takuu 5v / 200 000 km


Hinta alk. 74 587 euroa


Koeajoauto 76 000 euroa

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta