play

Heilin koeajo: Se nuorekkaampi Toyota

Toyota jatkaa rohkealla muotoilulla toisen sukupolven C-HR:n kanssa. Kyljestä löytyy monenlaista pokkausta moneen suuntaan.

Toyota jatkaa rohkealla muotoilulla toisen sukupolven C-HR:n kanssa. Kyljestä löytyy monenlaista pokkausta moneen suuntaan. Kuva: Marko Siintomaa

Marko Siintomaa

Ensimmäinen Toyota C-HR toi muutoksen tuulet japanilaismerkin autoihin. Jo vuoden 2014 konseptimalli antoi viitteitä, mitä on tulossa, mutta harva uskoi vuonna 2016 julkistetun tuotantomallin olevan niin rohkea muotoilultaan kuin se lopulta oli. Se oli muotoilultaan rohkeasti erilainen Toyota kuin siihen asti oli nähty. Samalla se perustui uuteen perusrakenteeseen, ja myös ajettavuus oli kunnossa, mitä ei voinut sanoa kaikista sen ajan Toyotoista.

C-HR toi paljon uusia asiakkaita, ja joissakin arvioissa on esitetty, että 60–80 prosenttia tämän automallin ostaneista tuli muista merkeistä. Onnistunut veto siis. Nyt vuonna 2024 on uuden auton vuoro, ja ulkonäköä on päivitetty samalla teemalla, jota on muissakin nykyisissä tämän autovalmistajan tuotteissa.

Toisen sukupolven C-HR:n ulkonäössä on samoja piirteitä kuin täyssähköisessä bZ4X:ssa kuin myös uudessa Priuksessa. Tekniikka on hyvin pitkälti samaa kuin Priuksessa. Uuden CH-R:n mallisto alkaa etuvetoisesta 140-hevosvoimaisesta 1.8-hybridistä, ja koeajoauto on 197 hevosvoiman 2.0 nelivetoinen, itselataava hybridi. Tulossa on vielä etuvetoinen 223 hevosvoiman ladattava hybridi, jolle lupaillaan optimiolosuhteissa noin 50–60 kilometriä sähköistä toimintamatkaa.

Mittaristoa katsotaan tällä kertaa ratin läpi eikä yli Priuksen tapaan.

Mittaristoa katsotaan tällä kertaa ratin läpi eikä yli Priuksen tapaan. Kuva: Marko Siintomaa

Autoa lähestyttäessä takaa punainen C-HR-teksti tervehtii kuljettajaa. Ovia avattaessa koko punainen valojana syttyy palamaan ja normaalisti piilossa olevat ovenkahvat pomppaavat esiin. Väkisin tulee mieleen, että ovenkahvoihin on otettu mallia korealaisista Ioniq 5:sta ja Kia EV6:sta, ehkä myös Tesla Model 3:sta. Takakontin tilavuus riippuu vetävien pyörien määrästä ja siitä, onko takakontissa seinästä ladattavan hybridijärjestelmän akku. Tilavuudeksi ilmoitetaan 310–386 litraa.

Takapenkillä vaikuttaa olevan yhtä ahdasta tai tilavaa kuin ennenkin. Takaovien ikkunalinja on varsin korkea, mikä tekee takatiloista aika hämärät. Samaten takana on vain yksi USB-liitin laitteiden latausta varten, joten siitä saattaa tulla tappelu. Samaten takaoven ulkokahva on nyt laskettu normaalille korkeudelle, eikä se ole oven ylälaidassa, joten lyhemmät matkustajat pääsevät itse takapenkille kyytiin.

Edessä näyttää kovasti samalta kuin muissakin tämän merkin tuotteissa, ja hyvä niin. Lämmityssäätimet ovat oikeita nappuloita, eikä säätöjä tarvitse kaivella keskinäytöltä. Mukava lisä talvikäyttöä ajatellen on, että auto muistaa, onko edellisellä kerralla ollut ratin- ja penkinlämmitys päällä. Ajoasennon saa hyväksi, ja koska C-HR on crossover, ajoasento on myös hieman korkeampi. Maantielenkin kulutus muutaman asteen pakkasessa oli 5,2 litraa sadalla kilometrillä, mikä on kohtuullinen lukema 4,38-metriselle autolle. Ajotuntuma on kohdillaan, ja rengasmelu on tyypillisellä tasolla tässä kokoluokassa.

Uusi Toyota C-HR ei ole vuonna 2024 enää niin radikaali ilmestys kuin se oli vuonna 2016. Siinä on kaikki palikat hyvässä balanssissa, eikä autossa ole mitään suuria puutteita. Jos oikein hakemalla hakee jotain, niin ovien sulkuääni ei ole paras mahdollinen, mutta eihän tämä olekaan sadantonnin edustusmersu.

Hinnasta puheen ollen uuden C-HR:n hinnat alkavat noin 36 000 eurosta, ja kattavasti varusteltu Launch Edition -koeajoauto maksoi noin 46 000 euroa. Tällä rahalla saa hyvin varustellun auton, jonka ainakin tällä hetkellä löytää hyvin parkkipaikalta. Tiedä vaikka se saisi houkuteltua myös jonkin verran asiakkaita vaikkapa suomalaisten kestosuosikin Nissan Qashqain kuskien joukosta. Kaikki edellytykset tälle ainakin on olemassa.

2024 Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i Launch Edition

Moottori: 4 syl. 1987 cm³ bensa


Hybridijärjestelmän kokonaisteho 145 kW (197 hv)


Vääntö 190 Nm


Voimansiirto: e-CVT autom., neliveto


Kiihtyvyys 0–100 km/h: 7,9 s


Huippunopeus: 180 km/h


Yhdistetty kulutus: 5,2 l/100km


CO2-päästöt: 113 g/km (WLTP)


Takuu 3 v./100 000 km


Hinnat (3.3.2024): alkaen 35 994,75 euroa, koeajoauto 45 811 euroa

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

uusimmat

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta