Julkaistu    |  Päivitetty 
Aimo Salonen

Ketterästi yli tai ali ja sitten vielä rolli

Miira Voutilainen on ottanut parkouria mukaan jo vetämiinsä voimisteluharjoituksiinkin. Kuva: Aimo Salonen Miira Voutilainen on ottanut parkouria mukaan jo vetämiinsä voimisteluharjoituksiinkin. Kuva: Aimo Salonen
Mihin kaikkeen telinevoimistelun antamaa pohjaa voi vielä jalostaakaan?

–  Suunta on yhä rennompaan. Teamgym oli jo kevyempi versio telinevoimistelusta, ja tämä on askel vielä rennompaan suuntaan, Joensuun Katajan valmentaja Miira Voutilainen huomauttaa.

Puhutaan freegymistä, jota Kataja esitteli Nepenmäen koululla jo viime perjantaina, ja jonka viikottaiset harjoitukset alkavat pyöriä kesäkuun alussa.

Kyse on voimistelun, voimaharjoittelun ja volttien yhdistämisestä parkouriin ilman kilpailullisia tavoitteita.

–  Tavoitteenamme on saada myös poikia mukaan. Meillekin on tullut paljon kyselyjä, olisiko pojille mitään, Voutilainen kertoo.

Voutilaisen tietojen mukaan Joensuu on ensimmäinen itäsuomalainen paikkakunta, jonne Helsingissä ja Tampereella jo pyörivää lajia aletaan tuoda.

–  Nykyään puhutaan vielä paljon siitä, että kilpaurheilu sitoo niin paljon, että joka ilta pitää olla salilla, jos haluaa oikeasti menestyä, Voutilainen kertoo.

–  Haluamme nyt tuoda vaihtoehdon, jossa kilpailemisen sijasta voi harrastaa rennosti ilman, että joutuu koko ajan arvostelun alla miettimään, nilkkojen ja polvien suorina pitämistä.

Freegymissäkin harjoitellaan salissa voltteja ja muita voimistelusta tuttuja asioita, mutta paljon tehdään myös ulkona.

–  Voimaharjoitteluakin voi tehdä ulkona vaikka vetämällä leukoja leikkipuistoissa. Ei se hirmu kummoisia laitteita vaadi, Voutilainen huomauttaa.

Parkouriin yhdistyy jo luonnostaan taitoja, joita saa telinevoimistelusta.

–  Mahdollisimman ketterästi mennään esteiden yli ja mietitään, miten päästään joidenkin ali ja voidaan liikkua koko ajan pysähtymättä ja tulla ketterästi alas. Loppuun voi heittää kuperkeikkaa  –  tai rolli, niin kuin parkourissa puhutaan.

Voutilainen itse aloitti telinevoimistelun parikymmentä vuotta sitten, ja valmentajana hän on ollut reilut kymmenen vuotta. Muut osa-alueet olivat hänelle siis ennestään tuttuja, ja parkouriin hän tutustui freegym-ohjaajan koulutuksessa.

–  Mielenkiintoistahan se oli, ja paljon siinä oppi. Nyt olen sisällyttänyt parkouria omien voimisteluryhmienikin treeneihin, että opit eivät ihan heti unohdu.

Katajan tavoitteena on saada kokoon kaksi freegym-ryhmää, jotka jaetaan iän mukaan nuorempiin ja vanhempiin. Mukaan toivotaan lapsia 7-vuotiaista yläkouluikäisiin. Voutilaisen lisäksi freegymiin koulutettuina valmentajina toimivat Liljamari Härkin ja Alexandra Konovalova.

Treenejä vedetään Nepenmäen koululla kesällä maanantaisin tunti kerrallaan niin, että alkulämmittelyä seuraavat voima- ja taito-osuudet ja tunti päätetään loppujäähdyttelyyn.

Miira Voutilainen kertoo, että sään mukaan ollaan joko sisällä tai ulkona. Tietyillä kerroilla keskitytään voimisteluun, tietyillä opetellaan voltteja, tietyillä parkouria ja tietyillä kerroilla yhdistellään niitä kaikkia.

Nepenmäen koulun pihaakin hyödynnetään. Mitäpä miettii Miira Voutilainen katsoessaan aluetta, joka kuvaushetken lähestyessä alkaa tyhjentyä välitunniltaan sisälle palaavista alakoululaisista?

–  Tuossa kun on noita rekkejä vai mitä aisoja nuo nyt on, niin niitä voi alittaa eri tavoilla. Ja tuolla on kivan näköisiä pöllejä, joiden päällä voi hyppiä. Ihan hyvännäköinen piha.

Kommentoi

Hae Heilistä

Hae Heilistä