Julkaistu    |  Päivitetty 
Emma Vormisto

Rakasta hedelmää ja tee viisaita valintoja

Appelsiinia kannattaa rakastaa. Siitä saa C-vitamiinia. Kuva: Aimo Salonen Appelsiinia kannattaa rakastaa. Siitä saa C-vitamiinia. Kuva: Aimo Salonen
Flunssataudit leviävät usein pisaratartuntana, joten tartunnalle altistuminen on pahimpina flunssakausina todennäköistä. Hyvästä yleisterveydestä on kuitenkin apua flunssan torjunnassa.

Säännöllinen ateriarytmi ja monipuolinen ravitsemus takaavat suojaravintoaineiden riittävän saamisen pimeänä vuodenaikana. Lisäksi D-vitamiini lisää suositellaan käytettäväksi monipuolisen ravitsemuksen ohella.

–  Riittävä lepo ja liikunta sekä käsien pesu auttavat suojautumaan flunssalta, vaikkei sitä aina voikaan välttää, kertoo ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS:n terveydenhoitaja Arja Makkonen.

Pyhäselän terveysasemalla työskentelevä lääkäri Jussi Malmi muistuttaa, että flunssaa potevan tartuttavuus kestää viikosta kahteen, ja ainoat merkitykselliset keinot tartunnan välttämiseksi ovat flunssaisten kättelyn välttäminen ja käsien pesu.

–  Paras ehkäisymenetelmä on joko muuttaa Pohjoisnapamantereelle yksinäiseen igluun tai pysyä omassa mökissä ja tavata toisia ihmisiä vain somen välityksellä, Malmi toteaa pilke silmäkulmassa.

Kuumeisena, kovan yskän kourissa tai muuten huonovointisena flunssapotilaana ei tarvitse leikkiä sankaria ja lähteä aamulla töihin.

Omaa kehoa on kuunneltava, kun mietitään, ollaanko kykeneviä töihin, kouluun tai harrastusten pariin.

–  Esimerkiksi yskä on oire, joka saattaa hiipua itsestään tai vastaavasti kestää hyvin kauan. Tärkeää on ajatella kokonaisuutta; millainen kuntoni on, tartutanko muita ja liittyykö siihen muita oireita, Makkonen neuvoo.

Lääkärikeskus ITEn yleislääketieteen erikoislääkäri Tanja Tuominen ei jäisi pelkän yskän vuoksi pois töistä.

–  Yskässä voi mennä kouluun ja töihin, pelkän yskän vuoksi ei oikein voi jäädä pois. Rasitusta siis pitää silloin välttää, Tuominen sanoo.

Myöskään hikitreenejä ei saa lähteä tekemään kuumeisena tai flunssaisena.

Myös muuta urheiluun verrattavaa hikoilua tulee välttää, kun yleisoireita, kuten kuumetta ja särkyä, esiintyy. Malmin mukaan yleisoireet kestävät keskimäärin kolmesta viiteen päivään.

–  Sen jälkeen liikunnan voi aloittaa varovaisesti ja nousujohteisesti uudelleen. Kevyttä kuntoilua, pieniä lenkkejä ynnä muita ei tarvitse rajoittaa, Malmi muistuttaa.

Makkonen korostaa, että paraneminen on yksilökohtaista ja rankemman fyysisen rasituksen aloittamisessa täytyy huomioida taudin kesto ja vakavuus.

–  Karkea arvio on, että niin monta päivää kuin on ollut kipeänä, pitäisi välttää sykettä nostavaa liikuntaa taudin jälkeen, Makkonen sanoo.

Taudin vakavuus kuitenkin vaikuttaa myös toipumisaikaan, sillä esimerkiksi keuhkokuumeesta toipuminen kestää huomattavasti kauemmin kuin tavallisesta nuhakuumeesta.

Kommentoi

Hae Heilistä

Hae Heilistä