Kaupunginteatterin johtajakaksikko iloitsee pienelle näyttämölle pääsystä
Mikä käytännössä muuttuu, kun Joensuun kaupunginteatteri siirtyy kahden johtajan malliin? Eikös uusi teatterinjohtaja Sarianne Tursas vastaa edeltäjiensä tavoin taiteellisesta puolesta, ja eikös hallintojohtaja Leena Kinanen tee edelleen sitä mitä on tehnyt aikaisemminkin eli pitää talouden tarkasti hyppysissään?
– Vaikka Leena valmistelikin budjetteja talous- ja hallintopäällikkönä ollessaan, viimeinen vastuu kaikesta on ollut kuitenkin teatterinjohtajalla, Tursas huomauttaa.
– Aiemmissa teatterinjohtajan hommissani, joihin on kuulunut taide ja talous, yllättävän paljon aikaa on kulunut byrokratiaan. Enää minun ei tarvitse läpsiä itseäni käsille, että ei tähän ole varaa, tee halvemmin. Yhdessä mietitään, onko meillä varaa tällaiseen ideaan ja kuinka se voidaan rahoittaa.
Hallintojohtaja Kinanen sanoo, että jo aiempien kymmenen vuoden aikana hänelle oli siirtynyt töitä, jotka virallisesti kuuluivat teatterinjohtajan työnkuvaan.
– Olen tehnyt päätöksiä, joihin minulla ei periaatteessa ollut valtuuksia. Nyt oloni on hyvä ja rauhallinen. Minua helpottaa, kun minulla on myös valta ja vastuu tehdä niitä päätöksiä, ja sekä Sarianne että minä voimme keskittyä hoitamaan omat työmme.
Omat haasteensa tuo se, että Joensuun kaupunki vähentää teatterin rahoitusta kahden seuraan vuoden aikana 106 000 eurolla.
– Sehän oli tiedossa, ja nyt se varmistui. Hienoa on, että kaupunki tekee sen kahdessa erässä, eikä koko summa napsahda kerralla, Tursas sanoo.
Mikä sitten on supistusten vaikutus ohjelmistoon: saammeko aiempaa vähemmän ensi-iltoja vai aiempaa pienempiä tuotantoja?
– Saattaa vaikuttaa molemmin päin. Freelancereiden palkoista pystyisimme säästämään helpoiten, mutta emme me friikkujenkaan tilannetta halua heikentää. Tampereen teatterikesässäkin kävimme läpi kaikenlaisia yhteistyömahdollisuuksia sekä vapaan kentän että muiden teattereiden kanssa, että voisimme pitää toiminnan volyymin yllä.
Tursas sanoo luottavansa Leenaan, jonka aikana teatteri on mennyt läpi vaikeammistakin asioista. Kinanen huomauttaa, että teatterillahan on nyt hyvä taloudellinen tilanne.
– Oli vaikeita vuosia, jolloin lomautettiin ja laskettiin jokainen euro, mutta nyt voimme hengittää rauhassa. Sariannen kanssa olemme puhuneet, että tämä tarkoittaa varmaan pääsylippujen hintojen nostamista, valtakunnallisten tutkimusten mukaanhan meillä on teattereiden halvimmat liput. Meidän pitää saada niin hyvä ohjelmisto, että se tuo katsojia lisää.
Kinanen uskoo, että riittävän kiinnostava ohjelmisto tuo helpostikin 50 000 euron vuosittaisen myynninlisäyksen, mutta mitä se hyvä ohjelmisto oikein tarkoittaa? Aletaanko tehdä niin sanottuja helppoja ja kevyitä tuotantoja vai voiko niin sanottu haastavakin ohjelmisto tuoda lisää katsojia.
– Kevyt ei ole välttämättä sama kuin myyvä, Tursas huomauttaa.
Turhia riskejä ei voida ottaa, mutta yllätyksiä on tulevaisuudessakin tiedossa.Sarianne Tursas
– Joensuussa yleisö arvostaa haastaviakin esityksiä, esimerkkinä vaikkapa valtakunnallisestikin palkittu Mestari ja Margareta. Tulemme kiinnittämään entistäkin enemmän huomiota uuden yleisön löytämiseen ja jatkamme säännöllistä ohjelmistokeskustelua moniammatillisessa taiteellisessa jaoksessa. Turhia riskejä ei voida ottaa, mutta yllätyksiä on tulevaisuudessakin tiedossa.
Hyviä uutisia teatteri on saanut jo loppukesällä. Pienen näyttämön remontin piti valmistua vasta tammikuuksi, mutta nyt sinne päästäänkin jo heti syyskauden avauksessa.
– Kaikki ovat teatterilla täpinnöissään siitä, että pääsemme väistötiloista päätalolle, ja kaupunkilaisetkin näkevät, että teatteria ei ole siirretty muualle, Tursas sanoo.
Kinanen lisää, että remontin yhteydessä pieni näyttämö sai induktiosilmukan, mikä helpottaa huonokuuloisia esityksen seuraamisessa.
Kinanen pyrkii saamaan myös uuden toimijan, joka ottaisi hoitaakseen väliaikatarjoilun.