Taivastelua

Kirjoituksia maan ja taivaan väliltä. Joensuun ev.-lut. seurakuntien blogi.

Sata vuotta sinne tai tänne - elämme jatkuvaa kaksikymmentälukua

Blogin-jakokuva-Jukka-Erkkil Jukka Erkkilä, Vaara-Karjalan pappi

Maalaispapin kuudes kirjoitus, jossa selvitetään mitä 10- ja 20-luvut oikein ovat vuosiaan. Maalaispappi vakavoituu hetkeksi ja tekee kirkkohistoriallisia havaintoja menneistä ja puolipessimistisiä olettamuksia alkaneesta vuosikymmenestä.

Historia seuraa voittajan miekkaa, totesi jääkärikapteeni Kaarna. Väinö Linnan "Tuntemattoman sotilaan" alkusivuilla esiintyvän fiktiivisen upseerin todelliset aikalaiset olivat nähneet kuinka toisiaan seuranneet kaoottiset satunnaisuudet tiivistyivät narratiiviksi, jota vallan kahvaan jääneet alkoivat sitten kutsua historiaksi.
Näin on käynyt aina ja näin tulee aina käymään. Historia on sitä, mitä meille kerrotaan sen olevan. Jotta se mitä kutsumme historiaksi olisi mahdollisimman luotettavaa, on olemassa tieteellisiä metodeja menneiden asioiden tutkimiseksi. Kirkon historiaan pätevät samat lainalaisuudet. 2020-luvun kynnyksellä on ihan aiheellista tutkia millaista oli silloin, kun edellisen kerran kymmenluku tuplaantui. Onko mitään uutta auringon alla?

Sata vuotta sitten 1910- ja 1920-lukujen vaihteessa jääkärikapteeni Kaarnan aika ei ollut historiaa, vaan aikalaisten omaa kokemusmaailmaa. Kirkon johtavat papit olivat syntyneet ja kasvaneet säätyaikaan, nuoremmat papit olivat ehkä askeleen verran orientoituneempia tasavaltalaisuuteen. Samaa puhutaan nykyään digitalisaation puitteissa. Meidän aikamme senioripapisto kasvoi kirjeiden, lankapuhelimien ja kirjoituskoneiden keskellä. Uusia pantakauloja sanotaan diginatiiveiksi ja milleniaaleiksi, jotka kohtaavat seurakuntaansa sekä somessa, että IRL.

1910-luvulla koettiin maailmansota poliittisine levottomuuksineen ja väkivaltaisuuksineen. Pari vuotta sitten, sisällissodan muistovuonna, muistettiin kirkossakin sisällissodan uhreja ja vannottiin sovinnollisuuden nimeen. Minun muistissani 2010-luku jää kuitenkin mieleen aikana, jolloin yhteiskunnassa ja kirkossa koettiin kahtiajakoa.

Minun isovanhempani syntyivät 1910- ja 1920-luvuilla. He saivat nähdä, kokea ja elää todeksi uskomattoman tarinan. Suomi nousi puutteesta ja nälästä, kansakunnan kahtiajaosta ja sotavuosista muutamassa vuosikymmenessä maailman vauraimpien valtioiden joukkoon. 1920-luvulla yleistyivät hurjaa vauhtia tuoreet keksinnöt puhelin, auto ja radio. Ensimmäisen maailmansodan myötävaikuttamana monella tekniikan saralla oli otettu huimia harppauksia. Samaa povataan myös nyt alkavalle 2020-luvulle. Tiedossa on käänteentekeviä teknisiä innovaatioita, joihin kohdistetaan suuria odotuksia.

Myös kirkossa ollaan nyt herkällä korvalla. Pappien palkkausta uudistettiin 1920-luvulla. Maataloustuotteiden sijaan he alkoivat nauttia rahapalkkaa. Nykypapit jännittävät kohtsillään mahdollisesti heitäkin koskevaa uutta työaikalakia. Alkavatko työajattomuuteen tottuneet papit kohta nauttia myös työajasta? Sata vuotta sitten huolta aiheutti uskonnonvapauslaki. Silloin pelättiin koittaisiko kirkolle pula-ajat, kun kirkosta saisi erota vapaasti? Toisin kävi. Kirkon voimain päivät olivat vasta edessä. Nyt ollaan herätty uudestaan samaan huoleen. Kirkkoon kuuluvien osuus ja kasteiden määrä vähenee. Taantumaa on tullut ainakin siinä, että kastettavia syntyy vähemmän kuin sata vuotta sitten.

Sata vuotta on toisaalta lyhyt aika ja toisaalta pitkä aika. Ennen pitkää joku tulevaisuuden kirkkohistorian tutkija pitää tätäkin kirjoitusta hellyttävänä yrityksenä nähdä oma aikakausi erityisen käänteentekevänä aikana. Todellisuudessa me kaikki olemme sokeita niille aatevirtauksille, jotka meitä keinuttavat edestakaisin. Me asettelemme satunnaisuuksia jonoksi ja kerromme toisillemme narratiivia syyn ja seurauksen laista. Tässä piilee toisaalta yksi papin työn hienouksista. Saan työkseni tutkia ja puhua sitä mikä on kirkon näkökulmasta totta kaikille ihmisille kaikkina aikoina. Ehkä siinä on myös toivo kaiken tämän huolipuheen keskellä.

Arkisivistys
Avio-onni kukoistaa pitkään - jos sitä kellä on
 

Bloggarit

Toimitus
1 artikkeli
Taivastelua
157 artikkelia
Tutkailua
16 artikkelia
Aimo Salonen
137 artikkelia
Hilppa
11 artikkelia
Anna Tenhu
22 artikkelia
Tiltu Taimela
3 artikkelia

Uusimmat Blogit

Hae Heilistä

Hae Heilistä