Julkaistu    |  Päivitetty 
Anna Tenhu

Jooga on muutakin kuin syvähengitystä

Juha Eskelinen ja Minna Hämäläinen soturiasennossa. Juha Eskelinen ja Minna Hämäläinen soturiasennossa.
Viinijärveläisen Minna Hämäläisen powerjoogatunnit ovat kaukana siitä mielikuvasta, joka useimmilla on joogasta. Hämäläinen on soveltanut ja kehittänyt liikkeensä itse perinteisiä joogaliikkeitä mukaillen.

– Mukana ovat perinteiset aurinkotervehdykset, soturit, alas- ja ylöspäin katsovat koirat sekä paljon keskivartaloa vahvistavia liikkeitä, Hämäläinen kertoo.

Hämäläisen tunnit ovat intensiivisiä ja nopeatempoisia, mutta tunnin lopuksi keskitytään kuitenkin syvärentoutumiseen ja tietoisen läsnäolon lisäämiseen.

– Joogatuntieni rytmi on flowmainen ja sisältää paljon kiertoja ja tasapainoliikkeitä.

Hämäläinen ohjaa joogatunteja tällä hetkellä kuntokeskus Foreverilla ja EasyFitillä, mutta niiden lisäksi Hämäläinen järjestää myös joogaretriittejä.

– Jooga sopii erinomaisesti toimistotyöntekijöille, sillä se ennaltaehkäisee selkä- ja hartiakipuja. Moni onkin löytänyt joogasta avun muun muassa selkävaivoihin, Hämäläinen kertoo.

Hän on kuuden lapsen äiti ja neljän mummo. Hämäläisen mukaan säännöllinen powerjooga riittää lihaskunnon ylläpitämiseksi.

– Joogan lisäksi käyn vain juoksemassa, muuta liikuntaa ei tarvitse. Jooga antaa niin valtavasti energiaa, minkä lisäksi se tehoaa syviin lihaksiin, lisää aineenvaihduntaa ja parantaa ryhtiä, luettelee Hämäläinen joogan hyviä puolia. Harrastus on myös edullinen, vain matto riittää.

– Perinteinen jumppamatto on liian paksu. Hyvä joogamatto pysyy lattiassa ja on sileää, kumimaista materiaalia, neuvoo Hämäläinen.

– Tasapainoliikkeissä on keskityttävä siihen mitä tekee. Ei voi ajatella kauppalistaa, sillä muuten ei onnistu. Kuka tahansa voi tulla joogaan. Urheilutaustaa ei tarvita. Kannustan kaikkia tekemään oman kuntonsa mukaan ja haastamaan itsensä. Kenenkään ei tarvitse vääntyä asentoihin mihin ei pysty.

Minna Hämäläisen tunneilla käyvät niin miehet kuin naisetkin. Niin kutsuttu äijäjoogailu alkaa jäädä jo historiaan.

– Miehiä käy tunneilla itse asiassa aika paljon, Hämäläinen kertoo.

Neljä vuotta joogannut Juha Eskelinen työskentelee tietohallintojohtajana, ja hän kokeili ennen Hämäläisen joogatunteja eri tyylistä joogaa.

– Se oli jotenkin liian vakavaa ja siellä pyrittiin asentojen täydellisyyteen. Se ei sopinut itselleni.

Kaikille ei sovi hidastempoinen, syvähengityksiin keskittyvä jooga, vaikka hengitystekniikka ja harjoitukset tietysti ovat yksi joogan perusteista.

– Minä kannustan ja kehotan kaikkia tekemään oman kehityksen mukaan. Kannustan kuitenkin haastamaan itsensä. Jos jotkut liikkeet tuntuvat rankoilta, voi mennä lapsiasentoon ja yrittää sitten uudestaan, Hämäläinen kuvailee.

– Tasapainoliikkeet ovat vaikeimpia. Tasapaino ja notkeus ovat kehittyneet neljän vuoden aikana valtavasti, Juha Eskelinen kehuu ja kertoo urheilevansa muutenkin paljon.

– Treenaan kuntosalilla ja golfaan.

Anne-Maria Kankaisto ohjaa yinjoogaa ja hatha flow -joogaa. Monimutkaiselta kuulostavat nimet, mutta onko yhtä vaikeaa itse joogakin?

– Yinjooga on hidastempoista, rauhallista ja liikkeet tehdään selinmakuulla tai istuen. Fyysisesti yinjooga vaikuttaa sidekudoksiin ja nivelten alueelle. Liikkeissä pysytään paikallaan muutama minuutti. Pysähtymisellä on meditatiivinen vaikutus, mitä sieltä omasta hiljaisuudesta nousee, Kankaisto kuvailee.

Yinjooga toimii Kankaiston mukaan hyvin yhdessä powerjoogan kanssa.

– Jos on aktiivinen urheilija ja tekee paljon lihaskuntoa, sidekudosten ja nivelten liikkuvuus on tärkeää. Moni tulee tunneille pysähtymisen takia, halutaan tulla omaan kehoon takaisin.

Kankaiston mukaan joogalla on rentouttava vaikutus stressinhallintaan. Neljä vuotta yinjoogaa opiskellut Kankaisto kertoo käyvänsä kaksi kertaa vuodessa joogakursseilla ulkomailla.

– Yin eroaa powerjoogasta tempoltaan. Seisoma-asentoja ei tehdä lainkaan vaan pysytään maton tasolla. Powerjoogassa käytetään lihasvoimaa. Kun asento omaksutaan ja se opitaan, siinä pysytään muutama minuutti. Vaikutus on sidekudoksen alueella. Kankaiston mukaan esimerkiksi eteentaivutuksessa keho saattaa pistää stopin.

– Muutaman minuutin hengityksen jälkeen keho saattaa antaa periksi ja venyä lisää. Loukkaantumisen riskiä ei varsinaisesti ole, sillä asennot rakennetaan huolella ja turvallisiksi. Äkillisiä siirtymiä ei tule eikä mitään tehdä nopeasti. Yinjoogassa ei tarvita voimaa vaan lihakset saavat rentoutua. Jäykkyys saattaa jopa suojella kehoa. Yinjooga sopiikin monentasoiselle ja -ikäiselle joogaajalle, mutta jos lääkäri on esimerkiksi sanonut, että selkärankaa ei voi kiertää, niin liikkeet katsotaan sen mukaan, Kankaisto kertoo.

Kommentoi

Hae Heilistä

Hae Heilistä